Friday, March 09, 2007

jonas karlsson

--------------------------------------------------------------------

han är helt klart en topp tre när de gäller svenska skådisar enligt moi. när jag inte trodde att han kunde vara mer begåvad kommer han ut med sin novellsamling
"Det andra målet". jag erkänner att jag inte är en litteratur recensent, men jag vågar säga att han har lyckats bra och verkligen förtjänar att bli publicerad. inte pga sitt kändisskap utan för vad han har skapat här, i form av den här läsvärda boken. boken har öppnat mina ögon för novellsamlingar. nu har jag förstått charmen med dom!
historiernas huvudkaraktärer lever i olika världar och är i olika åldrar. det som för dom samman och bildar den röda tråden genom boken är personernas tendens att gå lite längre än vanliga människor kanske skulle gjort i liknande situationer(inspirerad av en recension jag läst). även små saker ute i periferin återkommer i historierna. en röd näsduk i bröstfickan, en restaurang eller ett brev adresserat till en helt främmande människa.

mycket bra bok som kommer hänga med mig ett bra tag.

ser fram emot Peter Birros skildring
där mr karlsson kommer spela självaste August Strindberg.

0 Comments, so far!:

Post a Comment

<< Home