Tuesday, May 29, 2007

tove

pappa har berättat om tankarna som ligger bakom namnvalet tove. det fanns inte från början utan kom, enligt honom och morsan, som en blixt första gången dom tittade ordentligt på mig. det var självklart, det var en tove! pappa har berättad om inspirationskällan till namnet, jag är faktiskt döpt efter några. några personer som har gett världen något, några som har förgyllt namnet. personerna är som följer:

tove jansson- jag kan helt ärligt säga, fast att jag är en lojal svensk, att tove jansson har betytt mer för mig än astrid lindgren någonsin kommer att göra. förstå mig rätt, jag vill helst inte jämföra men om jag måste välja är det mumin som ligger mig närmast hjärtat.

tove ditlevsen- dansk författarinna som skrivit både romaner och diksamlingar. har aldrig riktigt vetat så mycket om henne, förutom dessa ytliga faktan. har precis läst en av hennes självbiografiska verk "Gift". jag läste den i rekordfart(något som inte brukar hända mig så ofta). jag är nu djupt stolt att jag är döpt efter henne. hon hade det periodvis svårt(tredje äktenskapet var med en läkare som bidrog till att hon blev beroende av narkotika). hennes historia och sätt att skriva binder mig hårt.

tove ness- snygg rockbrud, kan inte riktigt säga något om kvalitén på det hon åstakom. hennes namn har blivit nämnt i samband med efva attling(förmodar att det var under hennes rockperiod). jag tror man kan säga att hennes yttre var det som päronen hade i minnet. för hon är snygg!


jag har så många gånger hört om dom här personerna, särskillt i slutet på maj då dom blir väldigt nostalgiska och ska för tusende gången berätta historierna. jag känner mig stolt och ska nu gräva djupare i tove nr 2 som jag nu inte kan sluta tänka på.

(tove är ett unisex namn)

1 Comments, so far!:

Blogger Hanna Persson said...

Vad intressant, själv är jag döpt efter mormor :)

6:17 pm  

Post a Comment

<< Home